2.6.15

Redaktørverv

Som mange andre wannabe-politikere, så har jeg startet å engasjere meg i det små. Et av de første vervene jeg ble spurt om å påta meg etter at jeg flyttet hjem til Arendal for åtte år siden, var redaktørjobben for Myra Budstikke. Det er en avis som har lange tradisjoner i Myra, og har faktisk vært utgitt i 36 år! Det er Myra Ungdoms- og idrettslag som er utgiver, og avisa har vært gitt ut på dugnad i alle år.

Forsiden på Myra Budstikke.

Avisa dekker selvsagt aktivitetene i MUIL, og ellers ting som skjer i Myra. Da jeg tok over som redaktør satt jeg meg som mål å ha en stor hovedsak i hvert nummer, som apellerer til de fleste i Myra, ikke kun de som har små barn i fotballgruppa. Det har vært alt fra en språkartikkel om hvorvidt det er riktig å si "i Myra" eller "på Myra" (og språkprofessorene Arne Dahl Torp og Sylfest Lomheim ble intervjuet og de var helt enige i at det heter "i Myra"), til artikler om nye boligfelt til utfordringer på Myra skole. 

I år har jeg gitt ut to nummer, og i det første var hovedsak plassmangel på Myra skole og for Myraelever som sokner til Stinta ungdomsskole. I det andre nummeret var hovedsak utvidelsen av Sam Eide videregående skole med anleggsområde i skogen ved skolen. Ikke alle naboene var like glad for det. 

Det beste med å være redaktør for Budstikka er alle de hyggelige tilbakemeldingene jeg får både ansikt til ansikt, på Facebook eller på e-post, og at folk i Myra setter pris på avisa som distribueres til alle i Myra skolekrets, uavhengig av om de er medlem i MUIL eller ei. Selv om Myra har vokst enormt de siste tiårene, så er MUIL og Budstikka med på å ta vare på grendefølelsen vi i Myra har. 

Hvis du er nysgjerrig på å lese noen av utgavene, så ligger alle utgavene fra de siste årene på nett her. I tillegg har vi fått scannet inn gamle utgaver av Myra budstikke helt fra 1979

Ingen kommentarer:

Arendal sentrum blomstrer og gir frukter

Arendal blomstrer og har vært full av liv denne koronasommeren. Pollen ble i hele juli utekafé, jaktekaia er fri for parkerte biler og har ...