28.10.15

Første KPU-møte, med Myrasak på agendaen

I bussen.
I dag har jeg vært på første "skikkelige" møte etter valget. Nemlig første møte i kommuneplanutvalget som jeg ble valgt inn i på det første konstituerende bystyremøtet 22. oktober. Det første bystyremøtet var litt som første skoledag. Man møter opp i finstasen med store forventninger, får hilse på rektor (ordfører) og utdelt bøker (iPad), men må gå hjem igjen før en har fått gjort noe særlig.

Men i dag var det altså alvor, med skikkelig saker på sakslista og befaring i minibuss.

I dag skulle vi ut på to befaringer. Først bar det opp til Høgedal hvor vi skulle se på tomta hvor Eiendomsforetaket (som jeg forøvrig også ble valgt inn i styret i på det første bystyremøtet) ønsker å bygge sosialboliger for bostedsløse som har stått i boligkø i lang tid. Der fikk vi stille spørsmål og fikk høre innvendinger fra naboene.
Nina Jentoft leder befaringen på Høgedal. 

Deretter kjørte vi ut til Tromøya hvor vi fikk høre mer om et planforslag om et boligområde på Skoghaven, øst for Tromøybroa og på andre siden av veien for NorSafe. Her fikk vi også vite mer om planen, fikk stille spørsmål og lyttet til både utbygger og naboer.
Og her får vi vite mer om planene på Skoghaven.

Når det var vel over var det godt å komme seg inn i bussen igjen, så et viktig læringspunkt var å kle seg godt til neste gang vi skal på befaring.

Etter lunsj og gruppemøte med de andre fra posisjonen i kommuneplanutvalget, var det klart for vårt første møte. Der var både presse, administrasjon og publikum til stede.

Nina Jentoft, som er leder av utvalget ledet møtet på en glimrende måte etter en times opplæring fra adminstrasjonen. Denne illustrasjonen var nyttig for meg som er ny, og viser litt av saksgangen på planprosesser. Den viser at man har størst mulighet for innflytelse jo tidligere mer i prosessen man er.
Fasene i planprosessen.

Jeg skal ikke referere alle avgjørelsene vi tok i dag her (følg heller med i avisa i morgen), men for meg så var klagesaken om utbyggingen av Sam Eyde i Arendal idrettspark en sak jeg har brent for, og som jeg ønsket å si min mening om. Dessverre så har den saken kommet helt til siste ende i saksprosessen. Det var en klage helt i slutten av prosessen som skulle behandles. Rådmannen hadde innstilt på å ikke ta hensyn til den siden det ikke kom nye momenter som ikke hadde kommet fram sist den ble behandlet. Men siden jeg ikke ennå var valgt inn i bystyret da det skjedde, så stemte jeg mot Rådmannens forslag, som eneste i utvalget. Og ble altså nedstemt, som ikke var veldig overraskende, selv om en selvsagt håper at noe skal redde en sak man brenner for helt til det siste.

Det er synd at den flotte skogen vi har bak skolen og som jeg selv så ofte går tur i, skal ødelegges av et øvingsområde for anleggslinja når alle linjene skal sentraliseres på Sam Eyde. Men vi får håpe at det ikke blir så ille som noen frykter. Og så får vi heller benytte dette området så mye vi kan inntil arbeidene tar til. Nye turløyper i området vil vi hvertfall få, og forhåpentligvis så mister vi ikke alle disse flotte trærne å gå tur mellom:


Ingen kommentarer:

Arendal sentrum blomstrer og gir frukter

Arendal blomstrer og har vært full av liv denne koronasommeren. Pollen ble i hele juli utekafé, jaktekaia er fri for parkerte biler og har ...